Het empire state building heeft een eigen visuele identiteit

// Hoe versterk je je merk met een visuele identiteit?

Een coherente visuele identiteit speelt een enorme rol bij het versterken van je merk. Het is als het ware de persoonlijkheid van je bedrijf die opvalt, verbindt en zich onderscheidt van de rest.

Wat is eigenlijk een visuele identiteit? 

We vergelijken de visuele identiteit met de identiteit van een persoon. Ieder mens heeft een identiteit. Die identiteit berust op afkomst, kennis en kunde, karakter en gedrag. Ook uiterlijke kenmerken bepalen mede de identiteit. Fysieke factoren, spraak, kleding en verzorging, huisvesting en attributen maken ook deel uit van onze identiteit.

Die hele mix wordt door onze omgeving – vaak in nauwelijks meer dan een oogopslag en vrij trefzeker – gemeten en resulteert dan in een imago: het (totaal)beeld dat anderen van ons koesteren. Dat imago is kwetsbaar. Zodra er zaken zijn die niet voldoen aan het bestaande imago, wordt de rest van het imago automatisch ook minder sterk of in twijfel getrokken.

Plat gezegd bestaat de visuele identiteit voor een bedrijf of organisatie uit een logo, keuze voor kleuren, typografie (letters) en materiaal, een concept voor beeld. Ook de tone-of-voice en digitale communicatie zijn een belangrijk onderdeel. We leggen daarmee een basis van waaruit ontwikkeld kan worden.

Die basis is een visuele vertaling van het verhaal van het bedrijf. Waarom doe je wat je doet? Hoe doe je dat? En wat doe je? Een helder geformuleerd antwoord op deze drie vragen helpt om als bedrijf authentiek en betrouwbaar over te komen en mensen aan je te binden. Wij gebruiken hiervoor meer dan eens de “Golden Circle” van Simon Sinek. 

Begin met het Waarom

Simon Sinek legt uit dat mensen niet met je werken om wat je doet, maar bovenal waarom je het doet:

De meeste bedrijven communiceren alleen wat ze doen (wij verkopen computers), sommigen hoe ze dat doen ( wij hebben de snelste computers met de grootste capaciteit), maar de meeste bedrijven weten niet waarom ze dat doen. Terwijl, kijk hoe goed het werkt voor Coolblue.

Als een bedrijf of organisatie weet waarom ze doet wat ze doet, zijn ze in staat om klanten te inspireren en aan zich te binden.
En als we geïnspireerd zijn, hebben de beslissingen die we nemen meer te maken met wie we zijn en minder met de bedrijven  of producten die we kopen. 

Met de golden circle communiceer je van binnen naar buiten. Je begint met WAAROM, daarna komt HOE en tot slot WAT je doet.

Vind je waarom, en pas hem toe

Wanneer jij consequent jouw waarom verwerkt in je uitingen dan zorgt dat voor een een klantenkring die beter bij jouw organisatie past. Klanten die dezelfde normen en waarden delen, en daarmee automatisch leuker en beter zijn om mee te werken. 

Een sterke visuele identiteit helpt je om je waarom duidelijk over te brengen. Het geeft een gevoel van consistentie en betrouwbaarheid, waardoor klanten weten waar je voor staat en waarom ze voor jou moeten kiezen. 

Een 'waarom' verwerkt in een coherente visuele identiteit zorgt ervoor dat je merk herkenbaar is en -niet onbelangrijk- ook past bij de identiteit van jouw klant.

 

Voorbeelden van bedrijven die duidelijk weten waarom zij de dingen doen die ze doen.  

Grote namen als Nike of Apple en Coolblue weten hun waarom en dragen dit ook uit. Zodra je hun logo of kleuren ziet, weet je meteen wie ze zijn en waar zij voor staan. Dit zorgt voor een sterke merkassociatie en vergroot de kans dat mensen voor jou kiezen in plaats van de concurrentie.

Coolblue

Het is niet per se de naam of de vormgeving die ervoor zorgen dat we fan zijn van Coolblue. Het komt doordat Coolblue onderneemt vanuit één gedachte: ‘Alles voor een glimlach’.

Bij alles wat Coolblue doet en communiceert, gebruiken ze deze gedachte als uitgangspunt. En daar ze zijn heel erg goed in.

Bovendien bouwt een sterke visuele identiteit merkloyaliteit op. Wanneer klanten zich kunnen identificeren met je merk en het consistent zien, creëren ze een emotionele band. Ze voelen zich verbonden en zullen eerder terugkeren voor herhaalaankopen.

Uitingen van Coolblue, 'Alles voor een glimlach"

Wil je ook werken aan je merk?

Als je weet waarom jouw bedrijf doet wat het doet, en dat verwerkt in een coherente visuele identiteit, dan is dat niet alleen een leuke toevoeging aan je bedrijf, het is essentieel voor het versterken van je merk en het aantrekken van passende klanten. 

Dus waar wacht je nog op? Begin vandaag nog met het bouwen van een visuele identiteit die echt spreekt voor jouw merk! 

Wil jij op ontdekkingstocht naar het 'waarom' van jouw bedrijf of wil je weten hoe wij jouw merk kunnen versterken? Neem dan contact op. Wij vertellen je er graag meer over.

 

* deze tekst is geschreven door Menno van Duijn die enkele stukken heeft geleend van Annebel Schipper (Studio Kustwacht). Daarnaast zijn enkele passages overgenomen uit het boek "Begin met het Waarom" van Simon Sinek. 

// brieven, taarten, pakketjes of bezoek?

Zite Media B.V.
Molenstraat 26
2611KB Delft

// bellen of e-mailen?

Tel: 015-2564938
E-mail: info@zite.nl

Helpdesk

// ons rekeningnummer kwijt of de voorwaarden inzien?

BUNQ IBAN:
NL35 BUNQ 2039 098 321

Algemene voorwaarden